31 DECEMBER 2012

 

Eerste lezing uit de Eerste Brief van Johannes 2, 18-21

Kinderen, het is 'het laatste uur'. Gij hebt gehoord dat de ‘antichrist' moet komen. Inderdaad, er zijn nu al vele antichristen opgestaan en daarom weten wij dat het laatste uur is aangebroken. Zij zijn uit ons midden voortgekomen maar zij behoorden niet werkelijk tot ons. Hadden zij tot ons behoord dan waren zij bij ons gebleven; maar het moest duidelijk worden dat zij geen van allen bij ons horen. Ook gij hebt van de Heilige de inwijding ontvangen, ook gij bezit allen 'kennis'. En ik schrijf u niet omdat gij de waarheid niet zoudt kennen maar juist omdat gij haar kent en omdat de leugen onverenigbaar is met de waarheid.

 

Uit het Heilig Evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens  Johannes 1, 1-18

In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is. In Hem was leven en dat leven was het licht der mensen. En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan. Er trad een mens op, een gezondene van God; zijn naam was Johannes. Deze kwam tot getuigenis, om te getuigen van het Licht opdat allen door hem tot geloof zouden komen. Niet hij was het Licht maar hij moest getuigen van het Licht. Het ware Licht, dat iedere mens verlicht, kwam in de wereld. Hij was in de wereld; de wereld was door Hem geworden en toch erkende de wereld Hem niet. Hij kwam in het zijne, maar de zijnen aanvaardden Hem niet. Aan allen echter die Hem wel aanvaardden, aan hen die in zijn Naam geloven gaf Hij het vermogen kinderen van God te worden; Zij zijn niet uit bloed noch uit begeerte van het vlees of de wil van een man, maar uit God geboren. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, zulk een heerlijkheid als de Eniggeborene van de Vader ontvangt, vol genade en waarheid. Wij hebben Johannes' getuigenis over Hem toen hij uitriep: "Deze was het van wie ik zei: Hij die achter mij komt is vóór mij, want Hij was eerder dan ik." Van zijn volheid hebben wij allen ontvangen; genade op genade. Werd de Wet door Mozes gegeven, de genade en de waarheld kwamen door Jezus Christus. Niemand heeft ooit God gezien; de Eniggeboren God die in de schoot van de Vader is, Hij heeft Hem doen kennen. 

 

Overweging

Aan allen echter die Hem wel aanvaardden, aan hen die in zijn Naam geloven gaf Hij het vermogen kinderen van God te worden (Johannes 1,12).

“Wat zijn jouw goede voornemens voor 2013?” Dat kan soms best een lastige vraag zijn. O ja, dat hoort er ook altijd bij in deze tijd van het jaar! Goede voornemens kunnen ons een kik geven als we dromen van nieuwe projecten en nieuwe activiteiten, maar je kunt er ook ontmoedigend van raken als het tot je doordringt dat sommige dromen – de Mount Everest beklimmen schijnt voor sommigen een fantastische belevenis te zijn – niet compatibel zijn met de zorg voor een gezin of een volledige baan.

De evangelielezing van vandaag gaat over nieuwe dingen waar we aan beginnen. Maar het zijn geen besluiten die we zelf moeten gaan uitvoeren. Het gaar er juist om wat Jezus voor ons wil doen. Als het Woord waardoor alles geschapen is, laat Hij voortdurend zijn licht schijnen over de donkere delen van ons hart. Als Messias en Verlosser biedt Hij ons steeds opnieuw zijn kracht aan opdat we weerstand kunnen bieden tegen de zonde en opdat we vrij kunnen zijn van onderdrukking.

Dit is het “vermogen om kinderen te worden van God” dat Jezus geeft aan iedereen die Hem aanneemt. Het is hemelse kracht, goddelijke genade om ons te helpen om te doen wat we met alleen onze menselijke kracht nooit zouden kunnen. Het is kracht om te gehoorzamen, genade om te vergeven en inspiratie om anderen te dienen. Die kracht is er en wacht op u, gewoon omdat God zoveel van u houdt. U hoeft die kracht niet te verdienen, u hoeft hem alleen maar aan te nemen en te leren hoe u ermee om moet gaan. God staat aan uw kant! Hij wil u heilig maken! 

Trek deze oudejaarsdag eens wat tijd uit om uw eigen lijstje van doelen en projecten te maken, maar ook om te luisteren naar wat God in u wil doen. Zeg tegen Hem: “Heer, ik geef dit jaar aan U. Geef mij een doel voor 2013.” Misschien brengt Hij een Bijbelvers in uw gedachten of maakt Hij dat een woord als ‘genade’, ‘durf’, ‘geduld’ of ‘vrede’ zich aan u opdringt. Schrijf dat woord ergens op waar u het terug kunt vinden en keer er de komende maanden naar terug. Let er in de loop van het jaar op hoe dit woord met steeds meer dingen in uw leven te maken krijgt. En kijk volgend jaar om deze tijd achterom en stel vast hoe uw begrip van dat woord is gegroeid – en hoe u ook als persoon bent gegroeid. U bent een kind van God aan het worden – allemaal omdat zijn kracht in u aan het werk is!

Gebed

Jezus, ik wil me graag openstellen voor wat U wilt gaan doen in het komende jaar. 
Ik verlang ernaar dat dit jaar een tijd van groei zal zijn in mijn reis met U.